Monday, June 15, 2009

Malaysia and Indonesia .

ASSALAMUALAIKUM .

Sy disini agak dukacita bila membaca artikel2 atau rencana yang dicoretkan di media massa sekarang ini , apelah nk jadi dengan dunia sekarang?
asyikk2 nk perangg .


Cakap pasal perang , sejak seminggu kemaren sy rajin untuk melawat blog2 orang then , terjumpa pulakk kedua2 blog ini .

dan jugaaaa



Pada mulanya tengok rasa kelakar ade , marahh pun ade . Kita kan satu rumpun , knp nk gaduh2 , perang ? Kita ini rakyat , buat cara rakyat . Biarlahh menteri2 mahupun kerajaan kita yang aturkan semua ini . Walaupun sy rakyat Malaysia , tp dalam hal ini , sy tidak mahu mencaci maki negara seberang . Sy juga manusia biasa dan sy faham kita ini manusia yang tidak lari dr sifat marah . COME ON ! Berdamailahh .

Hal ini sebenarnya disebabkan caci2 maki yg melampau2 dari si polan ( wallahualam ) , dan kemudian melarat . Kalau negara kita musnah , siapa yang rugi ? kita kan ? mungkin few people found it interesting , tp kita harus berfikiran jauhh . Ia akan menimbulkan kesan yg sgt dahsyat kpd kedua2 buah negar yang sebenarnya sama2 aman dan damai . ;)
Mengapa sampai inginkan peperangan? bukankah itu satu sikap yang bodoh? Tidakkah kita perasan , boleh dikatakan setiap org yang mengambil gambar , pasti kebanyakanny membuat
simbol peaceee di jari ?


credit t0 : www.cartercenter.org

Lihatlah , anak2 ini sahaja mahukan 'peace' iaitu kedamaian . Apakan lagi kita? mungkin anak2 ini sudah terbiasa dengan peperangan , jadi , mereka mahukan kedamaian . Kita telah dikurniakan kedamaian , ttapi berkelakuan bodoh untuk saling memerangi . Fikirlah wahai manusia . Mungkin sy tidaklah alim untuk berkatakata ttg agama , ttapi sy pernah ingat ustazah sy berkata , 'KITA DIBENARKAN BERPERANG UNTUK MENEGAKKAN ISLAM ' . Dalam hal ini , pandangan sy , hak agama tidak diperlekehkan lansung . Yang menjadi isu adalah kerana hal kononnya negara Malaysia mencuri lagu2 Indonesia dan Indonesia pula kononny tidak berani .

Jika kita fikirkan semula , kerajaan Indonesia dan Malaysia tidak mahukan perang kerana mereka masih ingat sejarah terdahulu dimana pejuang2 negara kita ( Malay n Indo ) , bertumpahan darah untuk mendapatkan sesuatu yang dipanggil kedamaian ttapi kita sewenang-wenangnyaa ingin menghancurkannya . Kemana perginya rasa belas kasihan kita dan berperikemanusiaan kita ? Fikirkanlah .

Jika anda tidak mahu fikirkan masa depan anda , fikirkanlah masa depan anak-anak mahupun family anda . sanggupkah anda melihat family anda dibunuh dan terkujur tubuhnya yang berlumuran darah akibat daripada keputusan BODOH kita?

FIKIRRRRR-FIKIRRRKANLAHHH wahai SAUDARAKU SEKALIAN !

Peace and LOve ,

Amira . ;)







WHYYY NOT ?

No comments: