Wednesday, April 27, 2011

Kahwin Muda.

Assalamualaikum :)



Puppy love.



Gua dah janji pada previous post gua nak buat post Kahwin Muda ni . Amboi lu orang kalau dengo pasal kahwin , komain terbuntang bijik mata eh. Ace kalau gua update pasal "Ciri ciri Muslim sejati " , tak nyempat nyempat korang tekan punat X kat atas tu . Eleleleh toksah tipu sebab gua pon 2 kali 5 .

Back to the topic !

Kalau dulu orang cakap pasal kawen muda , tarak hal punya sebab kiranya org dulu kalau anak dara yg kawen lambat dikira tak laku . Tapi sekarang lain macam , kalau anak dara yang kawen lambat tu lah uang di salute . Ehem , gua pon salute kalau perempuan kawen lambat . Maksud gua , perempuan kawen lambat TANPA MAKSIAT . Kalau kawen lambat tp duk bergesel gesel kulit dengan sugar daddy ke , sugar grandpa ke jadah apa gua nak salute. Nama je SUGAR , padahal Vinegar Daddy . Eh , kiut jugak . Papa Cuka . takpon Papa Cuka Doce (faham faham)


Kalau lu orang kate ini adalah trend masa sekarang utk kawen muda, gua tak setuju . *bersedia utk muntah sekarang come on* Sbb as a Muslim , lu orang lupa ke kita ni telah ditetapkan jodoh , ajal , rezeki semua . Aiseyman , Kalau ada program ustazah muda , dah lama gua join .

Jyeah ! It's not about trend okey , this is about FATE . yeah takdir.

Setiap orang ada pandangan berbeza ttg kawen muda ni , and seriously gua salute sesiapa yg berani ambil risiko utk kahwen muda ni . Ehem , maksud gua kahwin muda secara kering ye , bukan kawen basah .

Gua still ingat masa gua form 5 , gua selalu cakap cakap pasal kawen muda ni dengan kawan gua , CT and Aina . *Patutlah kitorg tak dpt straight As kan? HAHAHA* . Aina and Ct came with different opinions and perspectives.

Si Aina and gua sekali , tak sokong kahwen muda sbb belum puas enjoy . Nanti lu dah kawen , tetiba lu rasa boring sebab terikat dgn husband lu lagi , nak study lagi. Itu boleh blah lagi , paling tak boleh blah bila lelaki makin lama makin jambu , omaigad ! Kalau perempuan boleh poligami no problem lah bila pon kawen , sbb agak agak lu boring dengan laki lu . Lu mintak dia sign nak kawen lain. Simple as that , MUAHAHAHAHA.

Si Ct , serious minah ni memang dari dulu sampai skrg tak habis habis nak kawen muda , kudos dude kudos . Berdasarkan apa dia cakap DULU , dia ni lebih suka mengejar drpd dikejar kerana pada dia , lelaki yang baik tak ramai , so , we really have to make our first step . Bukan perigi cari timba , tp cuma mencari yang terbaik , Sedangkan Siti Khadijah yg sebaik baik wanita itu pon merisik Rasullullah S.A.W :) . Then , Ct ckp jugak yg kalau kawen muda , nanti kalau anak dah besar , takdalah kita nampak tua . Choiiiiiiiiiiii ! HAHAHA.

Sekarang ni bila diri dah menginjak dewasa sedikit *sila muntah* , gua rasa ada buruk ada baiknya . So , Jomm bebeh ikut i pegi Teluk Chempedak . Eh , salah . Ikut gua kita korek hal ni lagi.

Ini adalah pendapat peribadi gua . Kalau lu orang rasa tak selesa , maafkan gua :)

Ini pendapat gua pada yang berkahwin umur 23 ke bawah.




Kebaikan .

Elak maksiat
Kalau lah sekarang lu orang kalau tenga lepak lepak kat TC tu memalam , tetiba lu terkangkang kemain lari sebab takot tengok pakcik pakai jubah berserban bagai padahal pakcik tu tourist dr Turki, ini penyelesaiannya. Kalau lu kawen , setakat TC tu ek eleh , tak main lah . Lu pilih je port mana lu nak terkangkang ke , tercium ke , terraba ke , She is yours and he is ours . eh silap , he is yours ! Rangkul lah memana pon lu nak , ada gua kesah?


Eleh , rasa nak kawen lah tu.


Tempat berkongsi masalah
Kalau lu still a student , mesti duk perah otak nak pikir assignments lagi , exam lagi , aktiviti lagi . Mesti ada punya lu stress gila , and dapat pulek parents yg tak sporting lagi lah bertambah bingai otak lu . Jadi , kalau kawen muda ni Bieber you , eh baby you boleh jadi pendengar setia. Boleh at least belai lu orang macam anak kangaroo . Olololo comelnya.

Your Guardian Angel
Kalau lu single , sakit siapa nak cara hal lu orang ? Kalau lu stress siapa nak dengar rintihan lu orang? At least kalau lu orang kawen muda , boleh dia suapkan ubat . wiwit . boleh dia suapkan bubur . wiwit . boleh dia siapkan house chores . wiwit . Boleh dia siapkan assignments . Haa ini tak wiwit , lu tu sakit bukannya nazak.

Honeymoon
This is the best part in marriage life. I guess ! Kalau sbg student biasa, tiap kali cuti sem , lu ngadap assignments lu , lama lama muka lu pon macam kertas A4. Kalau tak ngadap assignments pon , lu ngadap kucing itik kambing kat kampung . At least , kalau lu dah kawen , konon bolehlah pergi bercuti dengan kekasih hati lu . Maksud gua , Suami Isteri yang sah. Bukan Papa Mama dalam SMS je . eleleleh , gua tahu lah sebab abg gua pon sama Papa Mama . yucks, ehehe. Jangan pulak kemain sedap lu cuti sampai taknak balik kampus , molampau.

Boleh bajet jadi Kakak Abang
Bukan lu masuk balik perut mak lu and born as eldest , maksud gua , lu boleh bajet bajet jadi kakak and abang utk anak anak lu nanti . Ohmaigad , this is cute okay. Lu bayangkan kalau lu kawen umur 21 , kalau anak lu umor 18 , lu baru mungkin dalam 42 or 43 . Wuhu , and bila jalan sesama orang tanya , "Adik ke? " . Dayyummm ! I laffffff this. hehe



Tetapi cintaKU padaMU lebih agung , Ya Allah.


Actually banyak lagi kebaikan , tapi gua malas tulis. Sebab gua takot lepas baca banyak sangat kebaikan , gua suruh bapak gua carikan menantu instant utk gua.


Keburukan.

Halangan ngorat.
Gua tak nafikan , eventhough lu tak kahwin muda pon , lu still banyak halangan . Tapi ini dr segi lain , lagi lagi bila suami or isteri tu dikira hotstuff. Ow Em Gee , lu mmg kena sedia utk merajuk bila ada pakwe or awek cute sms baby lu konon nak berkenalan. hihihi , it happens man. Nak tak nak , lu terpaksa lah sabar. Siapa suruh lu kawen dgn hotstuff? haha.

Awek atau pakwe alaf baru.
Unless kalau lu orang memang kononnya cinta mati dgn suami or isteri lu tu . Sebab macam pendapat gua and Aina , makin lama manusia makin handsome , makin cute , makin mcm imam muda (wiwit) . Kalau utk lelaki , mmg lah lu tak kesah sbb lu boleh guna alasan 'sunah nabi' , eleh konon ikut sunah nabi . padahal banyak lagi sunah lu boleh ikut , solat pon tunggang tebalik , ada hati nak ikut nabi.

Tanggungjawab besar
Mungkin pada usia 23 ke bawah ni, ramai lagi yang still bawak ketiak mummy or daddy . Tapi lu orang dah ambik tanggungjawab besar , kudos :) . Tapi ingat , tanggungjawab lu besar oi . Kalau dulu , lu takpayah pikir pasal nak masak , kemas rumah , jaga suami tapi sekarang . This is all on your shoulder ! Nothing is impossible , perempuan adalah ciptaan terbaik kan kan kan? High Five bebeh !





Tak matang
Ini pon satu hal jugak , bila dulu lu tga couple , boleh aje kalau gaduh terus sms , ' I benci you ucuk , kita putusssssss ! ' . tapi esok sambung balik . Tapi bila lu kawen , try lah cakap putus , menangis tak berlagu lu. Sebab tu lah gua rasa kematangan tu penting .



Dah lah , gua pon dah rasa nak patah pinggang duduk ngadap screen ni. Gua tulis panjang panjang pon , bukan imam muda nak datang merisik . *Oh dayyumm , apa jadah lu duk gua lu gua lu tapi sedih kemain pasal hal ni? * . Okay ni gurauan , jangan cakap gua gedik. Walaupun itu betul. Bak kata ayat gedik gedik awek sekarang , KEEP TALKING ABOUT ME , YOU ARE MAKING ME FAMOUS. eww gua benci ayat tu.


Apaapa pon , gua tetap rasa yang kita ni cuma manusia biasa and takboleh lari dari takdir Allah swt. Jodoh lu dah ditentukan , toksah nak risau . Cuma doa, usaha dan tawakal . Walaupon suatu hari nanti jodoh gua bukan dengan imam muda , gua redha. hehe . Sebab Allah merencanakan orang yang sepadan dengan kita di masa akan datang .

Gua pegang pada satu quote :

Kalau Kita Ingin Jodoh Yang Baik , Kita Tak Perlu Mencari Yang Baik tetapi Kita Sendiri Perlu Jadi Baik .




Okaylah , gua chow dulu and siapkan apa yang patut utk esok , ada kenduri doa selamat kat rumah gua. Salah silap toksah lah simpan , mai kita salam meh :D

Babai olssss !




2 comments:

nignagger said...

oh.
+10 for you mira!
aku suka entry ni..huhu.
nie rase nk kawen muda..
tp calon xde lah,hehehe.
-chip-

Alyani Ali said...

mangkuk ! terase -______-"
HAHAHAHA